Witamy, Gość
Maj 05, 2024, 23:56:18
Aktualności:

Autor Wątek: Rycerze  (Przeczytany 671 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Tristan

  • Główny Gwardzista
  • Nowy użytkownik
  • **********
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 38
    • Zobacz profil
Rycerze
« dnia: Sierpień 27, 2015, 15:55:42 »

Wychowanie rycerskie:
• Wzór rycerza: silny żołnierz, przepojony kultem bojowej odwagi;
• Mistrz w posługiwaniu się mieczem i tarczą;
• Wyróżniał się poczuciem humoru, troską o własne imię i wierną służbę królowi.

Metody i ideały wychowania rycerskiego:
 życie wojskowe – odwaga, wytrwałość, zręczność w walce;
 życie dworskie – uprzejmość, udział w ceremoniach;
 życie religijne – litość, szlachetność wobec pokonanych.

Trzy stopnie wychowania rycerskiego:
 7 – 8 lat – paź na dworze, pod kierunkiem mistrza – jazda, pływanie, władanie łukiem, tarczą i włócznią, służył panu (królowi);
 14 – 15 lat – giermek – pod opieką pana dworu lub najdzielniejszego rycerza – uczony trudnych ćwiczeń wojennych, popisów w turniejach, towarzysz pana w wyprawach wojennych, uczył się etyki dworskiej, honoru, śpiewania ballad, gry na instrumencie, układania wierszy;
 21 lat – pasowanie na rycerza – kilkudniowa ceremonia – pan obdarowywał go majątkiem.

Ideał rycerza:
 człowiek czynu;
 lojalny wobec zwierzchników;
 łaskawy dla poddanych;
 oddany sługa kościoła;
 Bogu – duszę, życie – królowi, serce – damom, sława – dla siebie;
 7 cnót: jazda konna, pływanie, strzelanie z łuku, szermierka, łowy, gra w szachy, poezja.

Osiem cnót rycerskich:
1. Życie w prawdzie.
2. Wiara.
3. Żałowanie grzechów.
4. Dawanie dowodów pokory.
5. Miłowanie sprawiedliwości.
6. Bycie miłosiernym.
7. Bycie szczerym i wielkodusznym.
8. Znoszenie prześladowań.


źródła:
http://sciaga.pl/tekst/104316-105-wychowanie-rycerskie-mieszczanstwo-uniwersytety-renesans-erazm-z-rotterdamu
https://pl.wikipedia.org/wiki/Osiem_cn%C3%B3t_rycerskich
Zapisane
 

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum
wizna magicbears polskiekoleje babyshower wyscigi-smierci